Windows7 işletim sistemini bir .VHD disk dosyasına kurmak ve sistemi bu dosyaya kurduğun işletim sistemi ile boot etmek

Merhabalar,

Uzun zamandır anlatmak istediğim fakat yazmaya bir türlü fırsat bulamadığım Windows 7 işletim sistemi ile hayatımıza giren hepimize çok faydasının olacağını düşündüğüm yeni bir özelliği anlatmak istiyorum. Windows 7 işletim sistemini bilgisayarınız üzerinden oluşturacağınız 10GB boyutundaki bir .VHD disk dosyası içerisine kurup ana işletim sisteminizin açılışına yani boot menüsüne ekleyerek sisteminizi acil durumlarda bu .VHD dosyası içerisindeki işletim sistemi ile açabilme işlemini nasıl yapıldığını anlatmaya çalışacağım. Eskiden fiziksel diskimizi bölerek yaptığımız bu işlemi artık disk bölümlemesi yapmadan disk üzerinde oluşturduğumuz bir .VHD disk dosyası üzerine işletim sistemi kurarak yapabiliyoruz. Bu özellik sayesinde test etmek isteğiniz ve vendor'ına güvenmediğiniz programları asıl işletim sisteminizi riske sokmadan bu .VHD dosyası üzerine kuracağınız işletim sistemine kurup orada deneyerek hakkında bilgi edinebileceksiniz. Bu özelliğin benim vermiş olduğum bu basit örnek gibi yararlarını ve kullanım alanlarını çoğaltmak mümkün.

Aşağıda adım adım anlatmaya çalışacağım inşallah anlatmayı başarabilirim. Bu işlemi uygulama sırasında sorun yaşanan adım genellikle kurulum işlemini yaptıktan sonra bu .VHD dosyasına kurduğumuz işletim sistemini host makinamızın boot menüsüne ekleme kısmı oluyor, orada birazdaha dikkatli davranırsanız bilgisayarınızı sorunsuz yeni işletim sisteminiz ile de açabilecek duruma geleceksiniz.

Olayı daha iyi anlamak için mantık basitçe şöyle, Windows 7 setup dosyaları içerisindeki en büyük dosya olan yani işletim sistemi kurulum imajını içinde barındıran install.wim isimli dosyayı oluşturmuş olduğunuz bu .VHD disk dosyası içerisine açarak kurulum yapmak. Buda basit bir komut ile yapılıyor. Sonrada bu .VHD dosyasını host işletim sistemi boot menüsü şeçenekleri içerisine eklemek hepsi bu kadar.

Önemli Notlar;
- Bu işlemi yapabilmek için kullanmış olduğumuz işletim sisteminizin Windows 7 veya Windows Server 2008 R2 olması gerekiyor.
- Oluşturacağınız .VHD disk dosyasını kullanmış olduğunuz işletim sistemi root folder'ına koymayın. Eğer varsa D:\ isimli ayrı bir diskiniz orada bir folder'da barındırın. Mesela D:\VHD\Win7.VHD şeklinde barındırmak doğru bir uygulama olacaktır.

Ihtiyaç Listesi;
- Minimum 10 GB boyutunda boş bir .VHD disk dosyası.
- install.wim kurulum dosyası (Windows 7 DVD içerisinde vardır)
- Windows AIK Setup (Windows 7 DVD içerisinde vardır) veya Microsoft'un bu download adresinden indirebilirsiniz.

Kurulum Adımları;
- Disk Manager bölümüne gidip 10 GB boyutunda .VHD dosyası oluşturunuz. Bu diski formatlayarak V:\ ismi ile işletim sisteminize tanıtınız. (Action\Create VHD)
- Windows AIK programını bilgisayarınıza kurunuz.
- install.wim dosyasını C:\install.wim olarak kopyalayınız. (nerede olduğu önemli değil biraz sonra komut yazarken bu dosyanın adresini aramayalım kolay bulalım diye böyle yaptırdım kurulum bittikten sonra silebilirsiniz bu dosyayı)
- msdos komut sistemini admin olarak açalım (Run CMD Enter'a basmadan önce Ctrl+Shift basılı tutalım bu şekilde admin modda açılacaktır) aşağıdaki komutu yazalım ve enter'a basalım. Bu komut install.wim içerisindeki Windows 7 işletim sistemini V:\ diski içerisine kurulumunu yapacaktır.

imagex /apply C:\install.wim 1 V:\

- İşletim sistemi kurulum işlemi bittikten sonra yeni kurulan işletim sistemini ana işletim sistemimiz ilk açılış menusüne eklemek için aşağıdaki komutu uygulamanız gerekiyor.

bcdboot V:\Windows

Bu işlemde bittikten sonra artık bilgisayarınızı restart ederseniz açılışta bir menü ile karşılaşacaksınız ve 2 işletimsisteminizide bu listede göreceksiniz. Buradaki işletim sistemlerinin isimleri aynı gelebilir karşınıza bu listedeki isimleri değiştirmek, düzenlemek veya default olanı değiştirmek için bcdedit komutu kullanılıyor bunuda bir kaç gün içerisinde buraya ekleyeceğim.

Güzel günlerde kullanmanız dileklerimle.

bcdboot ve bcdedit için daha geniş destek adresi

Yorumlar

Adsız dedi ki…
hocam ağzına sağlık. bir sorum olacak, bu vhd dosyası otomatik yedekleme yapıyor ve benim D diskimi doldurmuş durumda, silmek istesem sıkıntı olur mu? cevabınızı ilhansirdas@hotmail.com adresine de gönderebilir misiniz? şimdiden teşekkür ederim.

Bu blogdaki popüler yayınlar

USB bağlı printer'a LPT porta bağlıymış gibi çıktı göndermek

HP Laserjet 1010 Windows 7 üzerinde çalıştırma

VMware ESXi 5.1 Host Sunucularına Bağlanma ve Yönetim Seçenekleri (vSphere Client Yazılımı Kurulumu) (Bölüm-2)